Blaga travmatska poškodba možganov (TPM), po domače pretres možganov, je najpogostejša poškodba možganov v prometnih nesrečah, pri amaterskih in profesionalnih športnikih, pretepih in drugje.

Lahko povzroči:
okvaro aksonov,
– okvaro corpus callosuma,
– okvaro aksonov z okvaro žilja in krvavitvami
edina vidna na slikanju z računalniško tomografijo (CT) in magnetno resonanco (MRi)!.

Poškodba možganov
Posledice nevidnih okvar aksonov ali corpus callosuma največkrat opazijo samo bolnikovi bližnji, ki lahko primerjajo človeka pred poškodbo in po njej. Kaže se z motnjami spomina, osebnosti in čustvovanja.

Naslednja videa od MediVisuals izredno razumljivo in nazorno prikazujeta, kaj se zgodi ob takšni poškodbi možganov in zakaj lahko vodi v nezaznavne spremembe.

Kronične motnje oz. spremembe po TPM zahtevajo nevropsihološko rehabilitacijo (tj.okrevanje s strokovno pomočjo, ki skuša pridobiti čim večjo funkcijo in kakovost življenja bolnika).
Bolnikom, ki po TPM opazijo pri sebi spremembe v spominu, čustvovanju ali osebnosti, poleg obiska zdravnika fiziatra (tj. specialist v fizikalni medicini in rehabilitaciji), nevrologa in nevropsihologa priporočajo sledeče vaje (povzeto po Johnson G.):

Motnje spomina:
– organizirajte se: določite mesta, kamor boste stvari vedno odložili in jih potem tudi našli;
– razčlenite nalogo na majhne dele in se jo naučite po majhnih korakih;
– asociirajte informacije s slikami ali z nečim znanim;
– pišite planer in si zapišite vse stvari, ki jih morate narediti.

Glavobol:

– dovolj počivajte in spite;
– uporabljajte dovolj črna očala proti močni svetlobi in poskrbite za ohlajanje v veliki vročini;
– ugotovite, ali se glavobol povezuje s hrano, položajem, situacijo;
– namesto navadnih protibolečinskih zdravil pri TPM ugodneje delujejo antidepresivi in antiepileptiki;
– pišite dnevnik glavobolov.

Težave s spanjem:

– vedno pojdite spat ob isti uri na isti kraj in se zbudite ob isti uri;
– prostor naj bo miren in zatemnjen, med spanjem naj vas pustijo pri miru;
– čez dan ne spite, razen če ste izredno utrujeni, raje počivajte ob pomirjujoči glasbi ali branju;
– izogibajte se kofeinu;
– ne jejte veliko in ne ukvarjajte se s športom takoj pred spanjem;
– namesto zdravil za spanje pri TPM ugodneje delujejo antidepresivi.

Pri preobremenitvah čutil:
– če vas moti količina zvokov ali množica glasnih ljudi, se umaknite v miren prostor in počivajte krajši čas;
– če vas moti količina vidnih informacij (npr.15 možnih vrst mleka v trgovini), izberite kraje, kjer bo teh informacij manj (npr.manjša trgovina) ali prosite za pomoč.

Težave z organizacijo:
– načrtujte svoje aktivnosti;
– vse zapišite in jih razvrstite po pomembnosti;
– naenkrat delajte le eno stvar.

Težko najti besedo:
– opišite jo v pogovoru;
– naslikajte si jo v glavi.

Depresija, nenadna huda jeza:
– naučite se, da pred nenadnim izbruhom hude jeze takoj odidete ven na sprehod ali storite neko drugo aktivnost, kjer se boste sprostili in pozabili nanjo;
– jemljite zdravila za depresijo (antidepresive) in gojite optimizem.

Vrnitev na delo:
– začnite se ukvarjati s športom, najprej počasi, nato napredujte;
– na delo se vračajte počasi, počasi daljšajte delovne ure, vzemite si potreben odmor.

___________________________
Viri:
– Dr Glen Johnson. Traumatic Brain Injury.
Slika.